Kezdőlap » GYŰJTEMÉNYEK » Folyóiratok » Keréknyomok » 2017/11 » 04_Krizsan_Az-orulet

KERÉKNYOMOK

2017 (11.) 

Krizsán K. (2017). Az őrület a görög drámában Szophoklész: Aiasz
Keréknyomok, (11), 79-95.  DOI 10.56213/Kerekny.11.2017.04

Részlet:

Az antikvitás melankólia-koncepciója alapvonalaiban egészen hasonló a heideggeri szorongás gondolatához. Egyrészt a melankolikus emberben megmutatkozik, hogy ő valami összetéveszthetetlenül más, mint a világ vagy a kozmosz; másrészt önnön sorsához heideggeri értelemben autentikus módon képes viszonyulni – Földényi szavaival – „az élet páratlanságának belátása” által. Arisztotelész a rendkívüli melankolikus személyiségek közt három mitológiai hőst nevez meg, melyek közül az egyik Aiasz. A hérosz történetét Szophoklész drámája alapján vesszük górcső alá. A tragédia az emberi létet körülölelő bizonytalanság alapélményét kiemelt módon vázoljafel a hős őrjöngésén illetve őrületén keresztül. Ennek következményeként mély betekintést kapunk eme egyetemesnek mondható egzisztenciális szakadékba. Továbbá, a darab etikai tanításában kicsúcsosodik egy új, még akár a Semmin is túlmutató ontológiai dimenzió. Jelen tanulmányban, ezen ismeretlen régiót kíséreljük meg felderíteni a marioni erotikus redukció elemeinek segítségével.

Kulcsszavak:

Heidegger, mitológia, görög, Aiasz, Szophoklész