Kezdőlap » GALÉRIA » Borítótervek » A Buddha megvilágosodása borítótervei

A Buddha megvilágosodása

borítótervei

Sorozatunk második részeként a Farkas Pál fordításában megjelent, A Buddha megvilágosodása (A Vinaja gyűjtemény Khandhaka könyvéből), Ivanics Zsolt grafikus által tervezett borítóterveit mutatjuk be, az ő gondolatait idézzük. Végig követhetjük a tervezés fázisait, amiben – kitérve a belívek fejlődésére -,  többlépcsős fokozatokon keresztül jutottunk el a jelenlegi dizájnhoz. A borítók kiterített formában láthatóak, értelem szerint a jobb oldalon látható a külső fedlap, bal oldalon a hátoldal.

A kötetről és bemutatójáról bővebb információ itt található.

1.  Mivel ez a könyv a Buddha megvilágosodásának helyéről és idejéről is beszél, a grafikusi látásmódomban  kialakult egy elképzelés, hogy a borító visszatükrözhetné Bodh Gaya természeti világát. Úgy ahogyan ez most, és Buddha idejében is látható lehetett (Bihar államban a városok közötti terület mai is viszonylag  „fejletlen”, vagyis érintetlen). Mindezt egy olyan látvánnyal szerettem   volna ötvözni, amit a meditáló lát, amikor a szemét lecsukva, a külső fényeket finoman derengve tapasztalja.

Ebből az elképzelésből született az alábbi kép a félig felnyitott szemhéjak alá szűrődő fény és a kirajzolódó erdő képéről. Felül egy festett gipsz-vászon látható, alulról a hajnali erdő látványa simul a fénybe.
Az erdő képét külön is mutatjuk.

2. Ilyen határozott előzmények után az első terv nagyon sokban hasonlított a végül megvalósult borítóhoz. Itt még egy ideiglenes munkacím látható és egy szarnathi Buddha-fej, ami túl erősnek bizonyult, ezért levettük. A gerincen is volt egy halvány szobor részlet a Thaiföldi Nemzeti Múzeumból.

3. Az alapok megtartása mellett arra jutottunk, hogy a megvilágosodás fájának levelét tesszük hangsúlyossá a fedőlapon.

4. A sorozatjelző fejléc elhelyezése után egyszerűen kiteljesedni hagytuk a címet és az áttörő fényeket a címoldalon. Végül ez lett a könyv borítólapja.

5. A belívekről is érdemes megemlékezni, több verzió is készült a szöveg speciális tagolása miatt, ezeket láthatjuk itt két példában, ám végül az ismert klasszikus megjelenést preferáltuk.