Kezdőlap » GALÉRIA » Borítótervek » Jóga a buddhizmusban borítótervei

Cser Zoltán: Jóga a buddhizmusban

borítótervei

Sorozatunk immáron ötödik részében Cser Zoltán Jóga a buddhizmusban című könyvének Ivanics Zsolt grafikus által tervezett borítóterveit mutatjuk be, az ő írását, gondolatait idézzük. Megismerhetjük a tervezés folyamatát és betekintést nyerhetünk azokba a változásokba, amelyek az aktuális borítógrafika létrehozásához vezettek.

A borítók kiterített formában láthatóak, értelem szerint a jobb oldalon látható a külső fedlap, bal oldalon a hátoldal.

A kötetről és bemutatójáról bővebb információ itt található.

1. Cser Zoltán még a végső szerkesztés előtt átadta a kéziratot, így megismerhettem azt a fogalmi keretet, amit a szerző használni fog. Nyilvánvaló volt, hogy a kötet időrendben Buddha beszédére a Szatipatthána-szuttára épül (Dígha-nikája 22). Ez a tanítás a théraváda buddhizmushoz tartozó páli kánon legnépszerűbb és legszélesebb körben tanulmányozott szuttája, amely a vipasszana meditációs gyakorlat alapját képezi.
A könyv további témakörei szemléltetik a hinayána, mahayána, páramiták, mantrák, zen, vazsrajána rendszerét és a prána témakörén át a tudatképzés vizualizációs módszereit. Mindezeket a gazdag témaköröket ha képileg kell megjeleníteni, úgy járunk el jól, ha a látásmódunk középpontjába az eredeti szövegek által tanácsolt természeti környezetet helyezzük.
A hagyományos leírásban Buddha azt a tanácsot adja, hogy a gyakorló menjen ki az erdőbe, üljön le egy fa alá és figyelje a saját légzését.
Ennek a leírásnak a víziójához a következő környezeti elemeket használtam fel:

2. De mégsem ez volt a lényeges, hanem a légzés történése, annak a megjelenítése.

Aki a satipatthanát gyakorolta már, tudja, hogy a légzés tapasztalata az orr-arc körüli légmozgásban mutatkozik meg, tapintható, szinte látható. Tehát az volt a feladat, hogy ezt egyetlen grafikában megmutassam. Így készült el az alábbi kép:

3. A kép dinamizmusának irányát a légzés keltette mozgás adja, amit a levelek helyzete mutat. A környezeti elemeket is felhasználva így a következő borítóterv készült:

4. Pár, kevésbé kidolgozott verzió készült még, szabadabb gondolattársításokkal:

5. És még egy:

6. Beszéltünk ezekről a tervekről. Cser Zoltán szerint a könyve sokkal inkább tudományos hangvételű mű és jobban illeszkedne hozzá egy sokkal egyszerűbb borító. Ehhez adott pár grafikai ötletet, színről, elrendezésről és egy a címoldalon megjelenítendő ábráról is. A szóban forgó ábra egy négyágú vadzsra, amit csak gyenge minőségben talált meg, ezért újra meg kellett rajzolni.

Erről van szó, ezt a vadzsra rajzot készítettem:

7. Ezután a kérésnek megfelelő minta alapján elkészült a végleges verzió, amely tartalmazza az egyszerűsített borítót a vadzsrával és az ismertetőt is a hátoldalon: