Kezdőlap » GALÉRIA » Borítótervek » Spiritusz borítótervei

Farkas Attila Márton: Spiritusz – Hermetika a 21. században

borítótervei

Sorozatunk harmadik részeként FAM, Farkas Attila Márton, SpirituszHermetika a 21. században című könyvének, Ivanics Zsolt grafikus által tervezett borítóterveit mutatjuk be, az ő írását, gondolatait idézzük. Látni fogjuk a tervezés fázisait és azt az irányváltást is, ami elvezetett a jelenlegi fedlap-grafikához.

A borítók kiterített formában láthatóak, értelem szerint a jobb oldalon látható a külső fedlap, bal oldalon a hátoldal.

A kötetről és bemutatójáról bővebb információ itt található.

 FAM-nak nagyon tetszett Madeline von Foerster, Essentia Exaltata című festménye, és ezt szerette volna a könyvborítón viszontlátni. Erről a képről van szó.

Írtam a festőnőnek egy levelet a jogdíj és a megfelelő felbontású kép miatt, ám meglehetősen sokat ült a válaszon, ezért közben elkészítettem két borítóterv-vázlatot. Egyet az ő képével és egy másikat anélkül.

Az alkimista spiritusz szimbólum vízszintes vonalába helyeztem el a szerző nevét, és a kör hátsó részébe nagyon halványan egy Buddha fejet tettem. A szimbólum vízszintes bal vonala a hátlap szövegének legfontosabb mondatát emeli ki. Itt ugye elég szűk zsákutcába hajtottam magam, mert ha a hátlap szövege változna, elugrik ez a remek lehetőség.

Így, hogy láttuk Foerster festményét a címlapra téve, el kellett ismernünk, hogy tényleg nagyon jó és rendkívül egyéni festő, bármilyen témát áttranszformál a saját képi világába, nála akár a boncasztalok is porcelán borkádakká válhatnának. Ám ekkora méretben, könyvborítón, első pillantásra ez a stílus túl sok. A szerző neve, a könyv címe ezzel az erős képpel, túlsúlyosnak tűnt együtt, vagyis „zajossá” vált a borító.

Tehát ezt a festményt nem tudtuk felvállalni. Abban megállapodtunk, hogy bármilyen képet is keresünk majd, az lesz a biztos alap, hogy a körből kilóg egy vonal, és azon a hátlapszöveg legfontosabb mondata kiemelkedik. Ezt az elemet jó lenne megtartani, akármi is lesz a borítókép. 

Született még néhány variáció… főleg a hátoldal miatt.

Pár nap múlva FAM keresett egy, a könyvével nagyon összecsengő képet. Ez a kép egy japán papot ábrázol.

A robotpap
Kiotóban, a 400 éves Kōdai-ji (高台寺) buddhista szentélyben 2019-óta egy robot pap is vezeti a szertartásokat, aki a Mindar nevet kapta. Az android robotot az Oszakai Egyetem intelligens robotikával foglalkozó professzora, Hiroshi Ishiguro alkotta meg, felületét agyagból és szilícium vegyületekből készítette, így látványra valamelyest hasonlít a kolostor szerzeteseire. Jelenleg a Szív Szútráról tart prédikációkat, de komolyan dolgoznak azon, hogy Mindar interaktív módon, kérdésekre is tudjon felelni. A szentély vezetője, Tensho Goto szerint azzal, hogy a robot nem halandó, a mesterséges intelligencia (AI) miatt, egy napon korlátlan bölcsességre tehet szert.

Ennek a robotnak a képe rendkívül rossz minőségben volt fellelhető, ezért nem kevés digitalis szerkesztés után kerülhetett csak a címlapra.

Kétféle beállításban próbáltuk ki és hamar kiválasztottuk a végső verziót.