Hamvas Olvasóterem

Ismeri Hamvas Bélát? Olvasta valamelyik könyvét?
Könyvtárunk szervezésében – Szathmári Botond védnökletével – 2020. januártól március végéig sokféle módon inspiráltuk kedves Olvasóinkat, hogy olvassanak Hamvast, kölcsönözzenek mintegy 100 kötetes Hamvas-gyűjteményünkből, fedezzék fel ennek a zseniális embernek az igen sokoldalú írói munkásságát… és élményeik megosztásával csatlakozzanak a Hamvas-olvasók helyi közösségéhez!
Hogyan lehetett az olvasás magányos élményét közösségivé tenni?
A könyvtárban volt mód részletek felolvasására a tanáraink, szakértőink – Szathmári Botond és Weiner Sennyey Tibor – által ajánlott művekből, vagy éppen a kedvencekből a BuddhaFM számára. Ezt választotta Bagó Emese, Molnár Melinda, Földiné Irtl Melinda, Kovács Rita, Lampel Nóra Lili, Láng Balázs, Mészáros Halász Judit, Málinger Zsolt és Szeremley Anett. A tanári ajánlókat Újvári Gábor ötlete nyomán kértük be.  Zsoldos Tünde  plakátokat, FB-eseményképeket, Kamasz Gábor meghívókat tervezett, ők vizuálisan fejezték ki az íróval kapcsolatos gondolataikat. A könyvtári FB-oldalra Hamvas március 23-i születésnapjáig minden nap más hallgató, kolléga ajánlott egy-egy könyvrészletet. Az idézetekből néhány óriásplakátot a könyvtárunk üvegfalára is kitettünk, ebben Czeglédi Ágnes volt segítségünkre.
A kampány heteiben, hónapjaiban nagyon sokan kölcsönöztek Hamvas-műveket. Különgyűjteményünk polcai először csak lazábbá váltak, aztán félig kiürültek.  Jelenleg nem egy olyan mű van, amelynek minden példánya kölcsönzésben van. Ilyen értelemben tehát nincs vége a kampánynak, és erősen bízunk benne, hogy nem is lesz, az olvasási kedv tartósnak bizonyul.
 
Február 25-én este 6 órakor a MERSZ Klubban kollégáink – Farkas Attila Márton, Szathmári Botond, Kalmár Csaba – és sokan mások bor (vagy tea) mellett beszélgettek, – erről Zámba Viktor készített felvételt. A könyvtári kollektívát Kemény Veronika és Novotny Ákos képviselte.
Március 26-ra terveztük a Hamvas programsorozat záróestjét, melyet azonban a kezdődő járvány miatt nem tudtuk megtartani:-(
Az előadásokat keretező kiállításhoz a FSZEK  gyűjteményéből, különösen a “róla szóló” írásokból válogattunk. Természetesen a mi gyűjteményünket, sőt Szathmári Botond új Hamvas-kötetét is bemutatni terveztük.
Az estet Karsai Gábor rektor nyitotta volna meg,
– Varga Gábor Fehér Judit különdíjas dharmatanító Szubhúti sírása; 
– Weiner Sennyey Tibor költő, író, műfordító, a Drót főszerkesztője Siker vagy dicsőség? Mit tanít nekünk Hamvas Béla az értékekről és önértékelésről?;
– Szathmári Botond filozófus, orientalista, tanár, kutató  Hamvas a Hagyomány bűvöletében címmel készült gondolatébresztő előadás megtartására.
Az Arlequin felolvasára Molnár Melinda vállalkozott, előtte Schumann Karneváljának hangjai töltötték volna be a nagyelőadót.


Ezzel a mikrosite-tal nem egy újabb Hamvas-honlap létrehozása a célunk, – ilyen portált, honlapot az Alapítványtól a Hamvas nevét viselő intézményekig sokan készítettek. Szép megoldásokkal, hiteles információkkal.  A TKBE honlapján is van róla megemlékezés.
Az érdeklődés felkeltése, az olvasás ösztönzése volt a szándékunk. Ha honlapunk látogatója a könyvtárunk állományában meglévő kötetek, hangoskönyvek, az itt archivált előadások, beszélgetések, felolvasások, vagy a hallgatóink, kollégáink választotta idézetek, grafikák alapján talál rá Hamvasra, már elmondhatjuk: eggyel több tagja van a Hamvast olvasók közösségének! És ez, a szervező könyvtáros számára pont elég.

Carnaval showcases virtually all of the young Schumann‘s personal and musical characteristics in one form or another; a number of the pieces are musical portraits of the composer’s friends and important contemporaries. The opening “Préambule,” which contains music originally intended as part of a set of variations on Schubert‘s Trauerwalzer, Op. 9/2 (D. 365), is one of the few pieces in the set not explicitly organized around the A-S-C-H idea. Figures from the commedia dell’ arte make appearances in “Pierrot,” “Arlequin,” and “Pantelon et Columbine.” Schumann writes himself into the work in the guise of his two alter egos, the idealistic, dreamy Eusebius, and fiery man of action Florestan. Ernestine von Fricken is characterized in “Estrella,” while Clara Wieck, Frederick Wieck’s teenaged daughter, is portrayed passionato in “Chiarina.” (It was eventually she, in fact, and not von Fricken, who became Schumann‘s wife.) Schumann includes a touching tribute to Chopin, as well as a virtuosic intermezzo whose subject is the legendary violinist Paganini.

Midway through Carnaval there is a trio of four-note “Sphinxes” — probably not meant for performance — through which Schumann divulges the “secret” of the A-S-C-H pitch groupings using an archaic notation.

The final section, “Marche des Davidsbündler contre les Philistins” (March of the Davidsbünd Members Against the Philistines), is a symbolic portrayal of the members of the Davidsbünd, an imaginary group Schumann called upon in his writings and music as a confederation against the reactionary, musically dry “Philistines” of his day. Here, the Davidsbündler — Florestan, Eusebius, Estrella/Ernestine, Chiarina/Clara, Chopin, and Paganini — rout the Philistines, represented by the “Grossvalterlied,” an old German song. There is humor indeed in this “conflict” as the members of the Davidsbündler are cleverly disguised behind “carnaval” masks of great musical bravado.

/Forrás: https://www.allmusic.com/composition/carnaval-for-piano-op-9-mc0002356523/