MA képzés – 3. félév

Tantárgyak, irodalmak

Three Texts on Consciousness Only (F. H. Cook, Trans.). (1999). Numata Center for Buddhist Translation and Research.

Asaṅga. (2003). The Summary of the Great Vehicle (J. P. Keenan, Trans.; 2nd rev. ed.). Numata Center for Buddhist Translation and Research.

Asaṅga. (2001). Abhidharmasamuccaya: The Compendium of the Higher Teaching Philosophy (W. Ráhula, & S. Boin-Webb, Trans.). Asian Humanities Press.

The Laṅkāvatāra Sūtra: A Mahāyāna Text (D. T. Suzuki, Trans.). (1999). Motilal Banarsidass Publishers.

Suzuki, D.T. (1999). Studies in the Laṅkāvatāra Sūtra: one of the most important texts of Mahayana Buddhism, in which almost all its principal tenets are presented, including the teaching of Zen. Munshiram Manoharlal Publishers.

Tájékoztatóban:

1. Cook, Francis 1999. Three Texts on Consciousness Only, Numata Center for Buddhist Translation and Research
2. Keenan, John P. 1991. The Summary of the Great Vehicle by Bodhisattva Asanga translated from Chinese of Paramārtha. Berkley, Numata Center for Buddhist Translation and Research.
3. Rahula, Walpola 2001. Abhidharmasamuccaya. The Compendium of the Higher Teaching (Philosophy) by Asanga. Freemont, California, Asian Humanities Press.
4. Suzuki, Daisetz Teitaro 1999. The Laṅkāvatāra Sūtra. A Mahāyāna Text. Delhi, Motilal. (first published Routledge Kegan Paul, 1932.)
5. Suzuki, Daisetz Teitaro 1999. Studies in the Laṅkāvatāra Sūtra. Delhi, Motilal

al-‘Arabí ad Darqáwí. (2018). Az emlékezés rózsakertje: A lélekvezetés szúfi tudománya (2. jav. kiad.). Filosz.

Shane, J. (Szerk.). (2007).  A kristály és a fény útja : szútra, tantra és dzogcsen. Chögyal Namkhai Norbu tanításai. Magyarországi Dzogcsen Közösség.

Cozort, D. (2005). Highest Yoga Tantra : An Introduction to the Esoteric Buddhism of Tibet. Snow Lion Publications.

Powers, J. (2007). Introduction to Tibetan Buddhism (Rev. ed.).  Snow Lion Publications.

Tenzin Wangyal Rinpocse. (2018). A tudat természetének csodái: A dzogcsen esszenciája Tibet ősi bön hagyományában. Filosz

Tájékoztatóban:

1. ad Darqáwi, al Arabi 2018. Az emlékezés rózsakertje. Budapest: Filosz.
2. Chögyal Namkhai Norbu 2007. A kristály és a fény útja. Budapest: Magyarországi Dzogcsen Közösség
3. Cozort, Daniel 1986. Highest Yoga Tantra. New York: Snow Lion Publications.
4. Power, John 1995. Introduction to Tibetan Buddhism. New York: Snow Lion Publication.
5. Tenzin Wangyal Rinpocse 2018. A tudat természetének csodái. Budapest: Filosz.

Suzuki, D. T. (1960). Manual of Zen Buddhism. Kessinger Publishing.

Sayama, M. K. (1986). Samadhi: Self development in Zen, swordsmanship, and psychotherapy. State University of New York Press.

Énekeskönyv (Stifter I., Ford.; Kiadatlan kézirat). (n.d.). A Tan Kapuja.

Szertartás füzet (Dobosy A., Ford.; Kiadatlan kézirat). (2021). A Tan Kapuja Zen Közösség.

Tájékoztatóban:

1. Suzuki, D. T.: Manual of zen Buddhism (jegyzet)
2. Sayama Mikei: Samadhi. Self Development in Zen, Swordmanship and Psychotherapy. New York, 1986
3. Stifter Imre: Szertartáskönyv. A Tan Kapuja, 2018
4. A Tan Kapuja Zen Közösség szertartáskönyve (kézirat)

Körtvélyesi T. (2012). Rövid páli nyelvtan 2.0 [Kiadatlan oktatási segédanyag]. A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Körtvélyesi T. (1998). Szanszkrit nyelvtan. A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Geiger. W. (1956). Pāli Literature and Language (2nd ed.) University of Calcutta.

Collins, S. (2009). A Pali Grammar for Students (2nd ed.). Silkworm Books.

Macdonell, A. A. (1988). A Sanskrit Grammar for Students (Repr.). Motilal Banarsidass.

Tájékoztatóban:

1. Körtvélyesi Tibor 2014. Rövid páli nyelvtan. (jegyzet)
2. Körtvélyesi Tibor 1998. Szanszkrit nyelvtan. Budapest: A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.
3. Geiger, Wilhelm 1943. Pāli Literature and Language. (Translated by Batakrishna Ghosh) Reprint 1978. New Delhi: Munshiram Manoharlal.
Ajánlott irodalom:
1. Collins, Steven 2005. A Pali Grammar for Students. Chiang Mai: Silkworm Books

2. Macdonell, A. A. 1927. A Sanskrit Grammar for Student. 3rd edition, reprint 1988. Delhi: Motilal Banarsidass.

Rheingans, J. (Ed.). (2015). Tibetan Literary Genres, Texts, and Text Types: From Genre Classification to Transformation. Brill.

Cabezón, J. I., & Jackson, R. R. (Eds.). (1996). Tibetan Literature: Studies in Genre. Snow Lion.

Germano, D. (1993). A Structural Outline of the Key Points of the Abhidharma Kosa: The Treasury of Abhidharma. University of Virginia.

Lodoe Lobsang Sonam. (1998). Abhidharma (Végh J., Ford.; Kiadatlan kézirat). A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Vasubandhu. (2002). Seven Works of Vasubandhu, the buddhist psychological doctor (Anacker, S., Trans.). Motilal Banarsidass.

Tájékoztatóban:

Kötelező irodalom:
1. Rheingans, Jim (ed.) 2015. Tibetan Literary Genres, Texts, and Text Types form Genre Classification to Transformation. Leiden: Brill.
2. Cabezón, J. I. – Jackson, R. R. (ed.) 1996. Tibetan Literature. Studies in Genre. Ithaca, New York: Snow Lion.
3. Germano, David 1993. A Structural Outline of the Key Points of the Abhidharma Kosa. Charlottesville: University of Virginia, (kézirat)
4. Lodoe Lobsang Sonam 1998. Abhidharma. (magyar fordítás: Végh József). Budapest: TKBF jegyzet.
Ajánlott irodalom:
1. Anacker, S. 1984. Seven Works of Vasubandhu. New Delhi: Motilal Baranasidass.

Edgerton, F. (1985). Buddhist Hybrid Sanskrit Grammar and Dictionary (Repr.; Vol. I-II). Motilal Banarsidass.

The Middle Length Discourses of the Buddha: a new translation of the Majjhima Nikāya (Bhikkhu Ñāṇamoli, & Bhikkhu Bodhi, Trans.; 3rd. ed.). (2009). Wisdom Publication.

The Dharmafarers: Suttas with commentaries (Piya Tan, Trans.). (2019.) https://www.themindingcentre.org/dharmafarer/

Vinayapitaka (n.d.). SuttaCentral: Early buddhist texts, translations, and parallels. https://suttacentral.net/pitaka/vinaya

Macdonell, A. A. (1927). A Sanskrit Grammar for Students  (3rd ed.) Motilal Banarsidass.

Tájékoztatóban:

Kötelező irodalom:
1. Edgerton, Franklin 1953. Buddhist Hybrid Sanskrit Grammar and Dictionary. Vol. I-II. Reprinted 1993. Delhi: Motilal Banarsidass.
2. Bhikkhu Ñāṇamoli – Bhikkhu Bodhi 1995. The Middle Lenght Discourses of the Buddha. Boston: Wisdom Publication.
3. Piya Tan (tr.) 2018. The Dharmafarers. Suttas with commentaries (Early Buddhism). [online]

Fehér J., & Horváth Z. Z. (Szerk.). (1995). Buddhista logika. Orientalisztikai Munkaközösség; Balassi Kiadó.

Lodoe Lobsang Sonam. (1998). Abhidharma (Végh J., Ford.; Kiadatlan kézirat). A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Szegedi M., & Végh J. (1999). Az Abhidharma-filozófia [Kiadatlan kézirat]. A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Lhündrup Szöpa. (1995). Tibeti buddhizmus első kézből (Agócs T., & Szegedi M., Ford.) Tibet Társaság.

Vasubandhu. (2002). Seven Works of Vasubandhu, the buddhist psychological doctor (Anacker, S., Trans.). Motilal Banarsidass.

Tájékoztatóban:

Kötelező irodalom:
1. Fehér Judit – Horváth Z. Zoltán (szerk.) 1995. Buddhista logika. Budapest: Orientalisztikai Munkaközösség – Balassi Kiadó.
2. Lodoe Lobsang Sonam 1998. Abhidharma. (magyar fordítás: Végh József). Budapest: TKBF jegyzet.
3. Szegedi Mónika – Végh József 1999. Az Abhidharma-filozófia. Budapest: TKBF jegyzet.
4. Szöpa, Lhundup 1995. Tibeti buddhizmus első kézből (magyar fordítás: Agócs Tamás – Szegedi Mónika). Budapest: Tibet Társaság.
Ajánlott irodalom:
1. Anacker, S. 1984. Seven Works of Vasubandhu. New Delhi: Motilal Baranasidass

Körtvélyesi T. (2012). Rövid páli nyelvtan 2.0 [Kiadatlan kézirat]. A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Vinayapitaka (n.d.). SuttaCentral: Early buddhist texts, translations, and parallels. https://suttacentral.net/pitaka/vinaya

Chaṭṭha Saṅgāyana Tipitaka Version 4.0 (CST4). (2020). Vipassana Research Institute.

The Middle Length Discourses of the Buddha: a new translation of the Majjhima Nikāya (Bhikkhu Ñāṇamoli, & Bhikkhu Bodhi, Trans.; 3rd. ed.). (2009). Wisdom Publication.

Long Discourses (Bhikkhu Sujato, Trans.). (2018.). https://suttacentral.net/dn?view=normal

Tájékoztatóban:

Kötelező irodalom:
1. Körtvélyesi Tibor 2014. Rövid páli nyelvtan. (jegyzet)
2. Vinaya / Sutta 2018. [online] suttacentral.net
3. Vipassana Research Institute 2017. Chaṭṭha Saṅgāyana Tipitaka Version 4.0 (CST4) [computer program] URL: http://www.tipitaka.org/cst4 [letöltve: 2017. október 4.].
Ajánlott irodalom:
1. Bhikkhu Ñāṇamoli – Bhikkhu Bodhi 1995. The Middle Lenght Discourses of the Buddha. Boston: Wisdom Publication.
2. Bhikkhu Sujato (tr.) 2018. The Long Discourses. Published online at SuttaCentral. [online] suttacentral.ne

 

Saṁyutta Nikāya:  An Anthology, Part III. (M. O’C. Walshe, Trans. ; The Wheel Publication No. 318-321.). (2010). Buddhist Publication Society. https://www.bps.lk/library-search-select.php?id=wh318

Payutto, P. A. (1994). Dependent Origination: The Buddhist Law of Conditionality. Buddhadhamma Foundation.

Skilling, P. (1980 & rev. 1995). On the Five Aggregates of Attachment. Word Fellowship of Buddhists, 32(2), 39-55.

The Śūraṅgama Sūtra: A New Translation with Excerpts from the Commentary (Venerable Master Hsuan Hua., Trans. ; X.1-8). (2009). Buddhist Text Translation Society.

Tájékoztatóban:

1. Walshe, Maurice O’C. 2010. Saṁyutta Nikāya, An Anthology, Part III. Kandy (Sri Lanka): BPS Online Edition. The Wheel Publication.
2. Brahmagunabhorn, Phra (P. A. Payutto) 2011. Dependent Origination: The Buddhist Law of Conditionality. Bangkok (Thailand): Buddhadhamma Foundation.
3. Skilling, Peter 1995. On the Five Aggregates of Attachment, in Buddha Dhyāna Dāna Review, Vol. XXXII. No. 2. (April-June).
4. Buddhist Text Translation Society 2009. The Śūraṅgama Sūtra. A New Translation with Excerpts from the Commentary by the Venerable Master Hsuan Hua. X.1-8. Fifty Demonic States of Mind. USA: Buddhist Text Translation Society.

Kunszt Gy. (1994). A kiotói iskola az európai nihilizmusról. Atheneum, 2(3), 210-234.

Lazarin, M. (1994). A fenomenológia és Japán. Atheneum, 2(3), 3-17.

Lincourt, J. (2009). Revaluating Nietzsche and Buddhism: Active and Passive Nihilism. Sewanee. https://www.sewanee.edu/philosophy/interlocutor/ archives/2009/Lincourt.pdf.

De Silva, P. (1976). Tangles and Webs: Comparative Studies in Existentialism, Psychoanalysis and Buddhism (2nd ed.).  Lake House Investments.

Ueda, S. (2004). Isten lélekben való születése és az áttörés az istenséghez: Eckhart mester misztikus antropológiája, valamint ennek összevtése a zen-buddhizmus misztikájával. Arcticus Kiadó.

Tájékoztatóban:

Kötelező irodalom:
1. Kunszt György 1994: A kiotói iskola az európai nihilizmusról. Atheneum II. 3. 210-234.
2. Lazarin, Michael 1994: A fenomenológia és Japán. Atheneum II. 3, 3-17.
3. Lincourt, J. (2009): Revaluating Nietzsche and Buddhism: Active und Passive Nihilism. Sewanee. Interneten: www.sewanee.edu/philosophy/interlocutor/ archives/2009/Lincourt.pdf
Ajánlott irodalom:
1. De Silva, P. 1974–1976. Tangles and Webs: Comparative Studies in Existentialism, Psychoanalysis and Buddhism. Colombo, Lake House.
2. Ueda, Shizuteru: Isten lélekben való születése – Eckhart mester tanítása és a zen buddhizmus. (ford. Vásárhelyi Szabó László, Imregh Mónika), Budapest, Arcturus Kiadó

Eco, U. (1996). Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó.

Majoros P. (2011). Tanácsok, tippek, trükkök nem csak szakdolgozatíróknak avagy a kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó.

Havasréti J. (2006). Tudományos írásmű. Bölcsész Konzorcium.

Tájékoztatóban:

1. Eco, Umberto 1991. Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest: Gondolat.
2. Dr. Majoros Pál 2011. Tanácsok, tippek, trükkök nem csak szakdolgozatíróknak avagy a kutatásmódszertan alapjai. Budapest: Prospektkop Nyomda.
3. Havasréti József 2006. Tudományos írásmű. Budapest – Pécs: HEFOP Bölcsész Konzorcium.