BA képzés – 6. félév

Tantárgyak, irodalmak

Feuerstein, G., & Feuerstein, B. (2008). Green Dharma. Traditional Yoga Studies.

Brown, C. (2017). Buddhist Economics: An enlightened Approach to the Dismal. Bloomsbury Press.

Seidel, J., & Jardine, D. W. (2014). Ecological Pedagogy, Buddhist Pedagogy, Hermeneutic Pedagogy: Experiments in a Curriculum for Miracles. Peter Lang.

Tájékoztatóban:

1. Feurstein, Georg-Feurstein, Brenda 2008. Green Dharma. USA, Traditional Yoga Studies
2. Brown, Claire 2017. Buddhist Economics. An enlightened Approach to the Dismal. Bloomsbury Press.
3. Seidel, Jackie and Jardine D.W. 2016. Ecological Pedagogy, Buddhist Pedagogy, Hermeneutic Pedagogy: Experiments in a Curriculum for Miracles (Counterpoints)

Yuganaddha Sutta. (1998). In Handful of leaves: Vol 4. An Anthology from the Aṅguttara Nikāya (Thanissaro Bhikkhu, Trans.).  Metta Forest Monastery.

Piṇḍapātapārisuddhasutta. (2009). In The Middle Length Discourses of the Buddha: A Translation of the Majjhima Nikāya (Bhikkhu Ñāṇamoli, & Bhikkhu Bodhi, Trans.; 3rd ed.). Wisdom Publications.

Samādhirājasūtra. (P. A. Roberts,  Trans.). (2018). 84000 : Translating the Words of the Buddha. https://read.84000.co/translation/UT22084-055-001.html

Wisdom of Buddha: The Saṁdhinirmocana Sūtra (J. Powers, Trans.). (1995). Dharma Publications.

Amipa Láma. (1990). A lótusz megnyitása: Szellemi képzés a tibeti szakjapa hagyományban. Orient Press.

Nandamālābhivaṃsa Ashin. (2013). Samatha and Vipassanā. Centre for Buddhist Studies.

Ven. Khenpo Tsultrim Gyamtso Rimpoche, & Hookham, S. (Ed.). (1997). A buddhista ürességmeditáció fokozatai. Orient Press.

Venerable Kalu Rinpoche, & Lama Ngawang (Eds.). (1999).  Tibeti-magyar Dharma szótár. Karma Ratna Ling Dargye.

Tájékoztatóban:

1. Buddhához, vagy a szavait őrző hagyományhoz kötődő alapszöveg (ágama / nikája) AN 4.170. Yuganaddha Sutta: In Tandem MAJJHIMA NIKĀYA III 5. 9 (151.). Piṇḍapātapārisuddhasuttaṃ Samādhirāja Sūtra, Samdhinirmocana Sūtra)
2. Amipa Láma: A lótusz megnyitása (Orient pressz) 1990.
3. Agganyani, Dr. Nandamālābhivaṃsa: Samatha and Vipassanā, 2006.
4. Ven. Khenpo Tsultrim: A buddhista ürességmeditáció fokozatai (Orient Press) 1997.
5. Tibeti-magyar Dharma szótár, Karma Ratna Dargye ling, 1999.

Hopkins, J. (2003).  A tantrikus ösvény alapvetése: Bevezetés a tibeti buddhizmusba. Farkas Lőrinc Imre Kiadó.

Kalu Rinpocse (2007).  A tibeti buddhizmus alapjai: A sokrétű szóbeli útmutatások drágakő ékessége, mely mindenki javát szolgálja önmagához mérten. Filosz Kiadó.

Mireisz L. (2006).  A semmi virágai: Válogatás a középkori indiai buddhizmus mágikus-misztikus tanításaiból. A Tan Kapuja Buddhista Egyház.

Sabkar Lama. (2003).  A Garuda röpte: Egy tibeti szöveg három fordítása (Agócs T., Berhidai T., & Tóth Zs., Ford.). A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Lama Yeshe, & Ribush, N. (Ed.). (2008). The Essence of Tibetan Buddhism: The three principal aspects of the path and introduction to Tantra.  Lama Yeshe Wisdom Archive.

Tájékoztatóban:

1. Hopkins, Jeffrey 2003. A tantrikus ösvény alapvetése. Bevezetés a tibeti buddhizmusba. Budapest: Farkas Lőrinc Imre Könyvkiadó.
2. Kalu Rinpocse 2007. A tibeti buddhizmus alapjai. Budapest: Filosz.
3. Mireisz László 2018. Semmi virágai. A Tan Kapuja.
4. Sabkar Lama 2003. A Garuda röpte. Budapest: A Tan Kapuja.
5. Thubten Yeshe Lama 2001. The Essence of Tibetan Buddhism. Boston: Lama Yeshe Wisdom Archive.

Patrul Rinpoche. (2004). A Step-by-Step Guide to Meditating on the Bodhicharyavatara. Lotsawa House : The Brightly Shining Sun. https://www.lotsawahouse.org/tibetan-masters/patrul-rinpoche/bodhicharyavatara-brightly-shining-sun

Mind training: The Great collection (Thupten Junpa, Ed. & Trans.). (2006). Wisdom Publications.

Santideva. (2001). A bódhiszattva ösvény. Buddhista Meditáció Központ.

The Flower Ornament Scrupture: A Translation of The Avatamsaka Sutra  (Th. F. Cleary, Trans.). (1993). Shambhala.

Shantideva’s guide to the Bodhisattva’s way of life: Bodhicaryavatara (n.d.). Losang Dragpa Buddhist Society.

Tájékoztatóban:

1. A Step-by-Step Guide to Meditating on the Bodhicharyavatara by Patrul Rinpoche, translated by Adam Pearcey, 2004. Revised and updated August 2007
2. Thupten Jinpa 2006. Mind training, The Great collection. Somerville, USA: Wisdom Publications, Inc.
3. Santideva 2001. A bódhiszattva ösvény. Budapest: Karma Ratna Dargye Ling
4. Buddhávatamszaka szútra
5. Bódhiszattvacsarjávatára

Dobosy A. (2015). Ráfújt hajszál: Zen tánc, zen sajnálkozás, zen ordítás. A Tan Kapuja.

Suzuki, D.T. (1960). Manual of Zen Buddhism. Kessinger Publishing.

Miura, I. & Sasaki, R.F. (1965).  The Zen Koan: Its History and Use in Rinzai Zen. Harcourt, Brace & World.

Tájékoztatóban:

1. Dobosy Antal: Ráfújt hajszál. A Tan Kapuja, 2004
2. Suzuki, D. T. : Manual of Zen Buddhism, 2007
3. Miura, I., Sasaki, R. F. The Zen Koan. Its History and Use in Rinzai Zen. Kyoto

Körtvélyesi T. (2020). Rövid páli nyelvtan 2.0 [Kiadatlan kézirat]. A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Geiger, W. (1956). Pāli Literature and Language (2nd ed.). University of Calcutta.

Eco, U.(1996). Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó.

Williams, P. & Tribe, A. (2000). Buddhist Thought: A complete introduction to the Indian tradition. Routledge.

Williams, P. (Ed.). (2005). Buddhism: Critical Concepts in Religious Studies (Vol. 1-2). Routledge.

Tájékoztatóban:

1. Körtvélyesi Tibor 2014. Rövid páli nyelvtan. (jegyzet)
2. Geiger, Wilhelm 1943. Pāli Literature and Language. (Translated by Batakrishna Ghosh) Reprint 1978. New Delhi: Munshiram Manoharlal.
3. Eco, Umberto 1991. Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest: Gondolat.
4. Williams, Paul – Tribe, Anthony 2000. Buddhist Thought. A complete introduction to the Indian tradition. London: Routledge.
5. Williams, Paul (ed.) 2005. Buddhism. Critical Concepts in Religious Studies. Vol. I., II. London–NewYork: Routledge.

Terjék J. (2011). A klasszikus tibeti nyelv szerkezeti felépítése: Tibeti nyelvtan (2. bőv. kiad). Damaru Könyvkiadó.

Hodge, S. (2009). An Introduction to Classical Tibetan. Orchid Press.

Rockwell, J. (1991). A Primer for Classical Literary Tibetan (2nd ed.; Vol. 1-2).  Samadhi Bookstore.

mdo mdzangs blun gsung pa po/ ston pa sangs rgyas bcom ldan ’das/ brjod don ni/ las rgyu ’bras kyi rnam gzhag gtso bor bstan pa [Bölcs és balga]. (1994). Tibetan Publishing House.

Sutra of the Wise and Foolish [mdo mdzangs blun]: or Ocean of Narratives [üliger-ün dalai] (S. Frye, Trans.; 3rd ed.). (2006). Library of Tibetan Works & Archives.

Tájékoztatóban:

1. Terjék József 2011. Klasszikus tibeti nyelv. Budapest: Damaru Kiadó.
2. Hodge, Stephen 2009. An Introduction to Classical Tibetan. Bangkok: Orchid Press.
3. Rockwell, John, Jr. 1991. A Primer for Classical Literary Tibetan I-II. Barnet: Samadhi
Bookstore.
4. 1968. mdo mdzangs blun gsung pa po/ ston pa sangs rgyas bcom ldan ’das/ brjod don ni/ las rgyu ’bras kyi rnam gzhag gtso bor bstan pa/ Dharamsala: Tibetan Publishing House.
5. Frye, Stanley 2006. Sutra of the Wise and Foolish. Dharamsala: Library of Tibetan Works & Archives.

The Middle Length Discourses of the Buddha: A new translation of the Majjhima Nikāya (Bhikkhu Ñāṇamoli, & Bhikkhu Bodhi, Trans.; 4th. ed.). (2009). Wisdom Publications.

The Long Discourses of the Buddha: A Translation of the Dīgha nikāya (Walshe, M.O’C., Trans.). (1995). Wisdom Publications. Reading Faithfully: Digha Nikaya. https://readingfaithfully.org/digha-nikaya-translated-by-bhikkhu-sujato-free-epub-kindle-pdf/#

The Dharmafarers: Suttas with commentaries (Piya Tan, Trans.). (2019.) https://www.themindingcentre.org/dharmafarer/

U Ko Lay. (Ed.). (2005). Guide to Tipitaka. Buddha Dharma Education Association.

Norman, K. R. (1983). Pāli Literature: Including the canonical literature in Prakrit and Sanskrit of all the Hinayana schools of Buddhism. Otto Harrassowitz.

Tájékoztatóban:

1. Bhikkhu Ñāṇamoli – Bhikkhu Bodhi 1995. The Middle Lenght Discourses of the Buddha.
Boston: Wisdom Publication.
2. Bhikkhu Sujato (tr.) 2018. The Long Discourses. Published online at SuttaCentral. [online] suttacentral.net
3. Piya Tan (tr.) 2018. The Dharmafarers. Suttas with commentaries (Early Buddhism). [online] http://www.themindingcentre.org/dharmafarer/sutta-titles-2
4. U Ko Lay (ed.) 1985. Guide to Tipitaka. Buddha Dharma Education Association Inc.
5. Norman, K. R. 1983. Pāli Literature. Wiesbaden: Otto Harrassowitz

Terjék J. (2011). A klasszikus tibeti nyelv szerkezeti felépítése: Tibeti nyelvtan (2. bőv. kiad). Damaru Könyvkiadó.

Hodge, S. (2009). An Introduction to Classical Tibetan. Orchid Press.

Rockwell, J. (1991). A Primer for Classical Literary Tibetan (2nd ed.; Vol. 1-2).  Samadhi Bookstore.

mdo mdzangs blun gsung pa po/ ston pa sangs rgyas bcom ldan ’das/ brjod don ni/ las rgyu ’bras kyi rnam gzhag gtso bor bstan pa [Bölcs és balga] (1994). Tibetan Publishing House.

Sutra of the Wise and Foolish [mdo mdzangs blun]: or Ocean of Narratives [üliger-ün dalai] (S. Frye, Trans.; 3rd ed.). (2006). Library of Tibetan Works & Archives.

Tájékoztatóban:

1. Terjék József 2011. Klasszikus tibeti nyelv. Budapest: Damaru Kiadó.
2. Hodge, Stephen 2009. An Introduction to Classical Tibetan. Bangkok: Orchid Press.
3. Rockwell, John, Jr. 1991. A Primer for Classical Literary Tibetan I-II. Barnet: Samadhi Bookstore.
4. 1968. mdo mdzangs blun gsung pa po/ ston pa sangs rgyas bcom ldan ’das/ brjod don ni/ las rgyu ’bras kyi rnam gzhag gtso bor bstan pa/ Dharamsala: Tibetan Publishing House.
5. Frye, Stanley 2006. Sutra of the Wise and Foolish. Dharamsala: Library of Tibetan Works & Archives

Dobosy A. (2018). A Nincs-kapu: Kóangyűjtemény (Dig. kiad.). A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Dobosy A. (2018). Kék szikla gyűjtemény: Kóangyűjtemény (Dig. kiad.). A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Genro (2018). Vasfurulya: Tetteki tószui (Dobosy A., Hetényi E., &Tokaji Zs., Ford. ; Dig. kiad.). A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Egyetlen szál virág az egész világ: 365 kóan (Szigeti Gy., Ford.). (1997). Farkas Lőrinc Imre Kiadó.

Terebess G. (Szerk.). (1990). Folyik a híd: Csan buddhista anekdotakincs. Officina Nova.

Tájékoztatóban:

1. Dobosy Antal: A Nincs-kapu kóangyűjtemény; A Tan Kapuja Buddhista Főiskola jegyzete, Digitális kiadás az EFOP-3.4.3-16-2016-00024 pályázat keretében készült. Budapest, 2018
2. Dobosy Antal: Kék szikla kóangyűjtemény; A Tan Kapuja Buddhista Főiskola jegyzete, Digitális kiadás az EFOP-3.4.3-16-2016-00024 pályázat keretében készült. Budapest, 2018
3. Genro: Vasfurulya – Száz zen kóan; Fordították: Dobosy Antal, Hetényi Ernő, Tokaji Zsolt, A Tan Kapuja Buddhista Főiskola jegyzete, Digitális kiadás az EFOP-3.4.3-16-2016-00024 pályázat keretében készült. Budapest, 2018
4. Egyetlen szál virág az egész világ, 365 kóan; Fordította: Szigeti György, Farkas Lőrinc Imre Könyvkiadó, Budapest, 1997
Terebess Gábor: Folyik a híd, zen buddhista anekdotakincs; Officina Nova, Budapest, 1990

Bodhi Bhikkhu. (1976). Aggregates and Clinging Aggregates: Khandha and Upādānakkhandha. Pali Buddhist Review, 1(2), 91-102.

Thānissaro Bhikkhu. (2002). Five Piles of Brick: The Khandhas as Burden & Path. In The Karma of Ouestions: Essays on the Buddhist Path (pp. 53-59). Metta Forest Monastery. https://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/khandha.html

Anālayo. (2013). Perspectives on Satipaṭṭhāna. Windhorse Publications.

Gethin, R. M. L. (1986). The Five Khandhas: Their Treatment in the Nikāyas and Early Buddhism. Journal of Indian Philosophy, 14(1), 35-53.

Skilling, P. (1980 & rev. 1995). On the Five Aggregates of Attachment. Word Fellowship of Buddhists, 32(2), 39-55.

Tájékoztatóban:

1. Bodhi, Bhikkhu 1976. Khandha and Upādānakkhandha, in Pali Buddhist Review, Vol. I. No.1. 91-102. oldal.
2. Thānissaro Bhikkhu 2002. Five Piles of Brick. The Khandhas as Burden and Path, in The Karma of Ouestions. Valley Center (USA): Metta Forest Monastery. http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/khandha.html
3. Anālayo 2007. Perspectives on Satipaṭṭhāna, 164-176. oldal. Cambridge (GB): Windhorse Publications.
4. Gethin, R. M. L. 1986. The Five Khandhas: their Treatment in the Nikāyas and Early Buddhism, in Journal of Indian Philosophy, 14. 35-53. oldal.
5. Skilling, Peter 1995. On the Five Aggregates of Attachment, in Buddha Dhyāna Dāna Review, Vol. XXXII. No. 2. (April-June) 39-55. oldal.

Anzenbacher, A. (2001). Bevezetés a filozófiába (pp. 252-357). Cartaphilus Kiadó.

Comte-Sponville, A. (2001). Kis könyv a nagy erényekről (pp. 265-348). Osiris Kiadó.

Heller Á. (1994). Általános etika.  Cserépfalvi Kiadó.

Turgonyi Z. (2003). Etika. Kairosz Kiadó.

Blackburn, S. (2002). Being good: a short introduction to ethics. Oxford University Press.

Tájékoztatóban:

1. Anzenbacher: Bevezetés a filozófiába (Herder, Budapest, 1993.): 6-7. fejezet
2. Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről (Osiris, Budapest, 2001.): 18. fejezet
3. Heller Á.: Általános etika (Cserépfalvi, Budapest, 1994.)
4. Turgonyi Z.: Etika (Kairosz, Budapest, 2003.)
5. S. Blackburn: Being good: a short introduction to ethics (Oxford University Press, Oxford, 2002.)

A Betegségek gyógyítása szútra [Arśapraśamana-sūtra] (Fődi A., Ford.). (n.d.). https://www.academia.edu/1409907

Pema Dordzse, Jones, J., & Moore, T. (2009). Tibeti spirituális gyógyászat: Gyógyítsd meg a szellemed, gyógyítsd meg önmagad.  Tericum Kiadó.

Forde, R.Q. (2009). Tibeti gyógymódok: A tibeti orvoslás használata a mindennapokban. Gabo Kiadó.

Khenchen Thrangu Rinpoche. (2004). Medicine Buddha teachings. Snow Lion Publications.

Majoros P. (2011). Tanácsok, tippek, trükkök nem csak szakdolgozatíróknak avagy a kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó.

Tájékoztatóban:

1. Buddhához, vagy a szavait őrző hagyományhoz kötődő alapszöveg (ágama / nikája):
2. A Betegségek gyógyítása szútra (Arśapraśamana-sūtra, Taishō Kánon 21., száma: T.1325.21.490
3. Dr. Pema Dordzse: Tibeti spirituális gyógyászat, Tericum kiadó, Budapest 2009
4. Ralph Quinlan Forde: Tibeti gyógymódok, Gabo Kiadó, 2009
5. Khenchen Thrangu Rinpoche: MEDICINE BUDDHA TEACHINGS Snow Lion Publications Ithaca, New York, Boulder, Colorado 2004.
6. Majoros Pál 2011. Tanácsok, tippek, trükkök nem csak szakdolgozatíróknak avagy a kutatásmódszertan alapjai. Budapest: Prospektkop Nyomda.

Namkhai Norbu. (2008). Yantra yoga: The Tibetan yoga of movement. Snow Lion Publications.

Namkhai Norbu. (2009). Jantra jóga: Segédlet. Magyarországi Dzogcsen Közösség.

Namkhai Norbu, & Andrico, F. (2019). A mozgás tibeti jógája: A jantra jóga művészete és gyakorlata. Magyarországi Dzogcsen Közösség.

Tájékoztatóban:

1. Csögyal Namkhai Norbu: Yantra Yoga, the Tibetan Yoga of Movement, Snow Lion Publications Ithaca, New York, 2008.
2. Csögyal Namkhai Norbu: Jantra Jóga segédlet, Magyarországi Dzogcsen Közösség, Budapest 2009.
3. Csögyál Namkhai Norbu, Fabio Andrico: A mozgás tibeti jógája, Magyarországi Dzogcsen Közösség, Budapest 2019

Análajó. (2007). Szatipatthána: A megvalósítás egyenes útja (Tóth Zs., Ford.). A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Ácsán Szucsittó. (2007). Buddhista meditáció: Az alapok (Malik Tóth I., Ford.). Buddhapada Alapítvány.

Kabat-Zinn, J. (2009). Bárhová mész, ott vagy: Éberségmeditáció a mindennapi életben. Ursus Libris Kiadó.

Ajahn Brahm. (2006). Mindfulness, Bliss, and Beyond: A Meditator’s Handbook. Wisdom Publications.

Bhikkhu Sujato. (2001). A Swift Pair of Messengers.  Inward Path.

Tájékoztatóban:

1. ANÁLAJÓ 2007. Szatipatthána – A megvalósítás egyenes útja. (ford. Tóth Zsuzsanna) Budapest: A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.
2. SZUCSITTÓ, ÁCSÁN 2007. Buddhista meditáció – Az alapok. (ford. Malik Tóth István) Budapest: Buddhapada Alapítvány.
3. KABAT-ZINN, JOHN 2009. Bárhová mész, ott vagy. (ford. Veszprémi Krisztina) Budapest: Ursus Libris.
4. BRAHM, AJAHN 2006. Mindfulness, Bliss, and Beyond. A Meditator’s Handbook. Boston: Wisdom Publications.
5. SUJATO BHIKKHU 2001. A Swift Pair of Messengers. Penang: Inward Path

Tanári ajánlás – Földiné Irtl Melinda 2022/23

Análajó. (2007). Szatipatthána: A megvalósítás egyenes útja (Tóth Zs., Ford.). A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

Dhammasami, K. (2014). Mikor, ha nem most?: tudatos jelenlét könnyedén (Basa Á., Nemes M., &   Szekeres T., Ford.) Buddhista Vipassana Alapítvány.

Gunaratana, H. (2019). Az éber tudatosságról közérthetően (Tóth Zs., Ford.). A Tan Kapuja.

Nyanaponika Thera. (1994). A buddhista meditáció szíve:  A Satipatthāna Sutta szövege és kommentárjai. Orient Press.

Kelényi B., & Vinkovics J. (1995). Tibeti és Mongol tekercsképek. Iparművészeti Múzeum.

Miklós P. (1959). A Tunhuangi Ezer Buddha Barlangtemplomok. Magyar Helikon.

Beer, R. (1999). The Encyclopedia of Tibetan Symbols and Motifs. Shambhala.

Gega Lama. (1983). Principles of Tibetan Art: Illustrations and explanations of Buddhist iconography and iconometry according to the Karma Gardri school. Jamyang Singe.

Tucci, G. (1949). Tibetan Painted Scrolls (Vol. 1-2). La Libreria Dello Stato.

Tájékoztatóban:

1. Kelényi Béla – Vinkovics Judit 1995. Tibeti és Mongol tekercsképek. Budapest: Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum.
2. Miklós Pál 1959. A Tunhuangi Ezer Buddha Barlangtemplomok. Budapest: Magyar Helikon.
3. Beer, Robert 1999. The Encyclopedia of Tibetan Symbols and Motifs. Boston: Shambhala.
4. Gega Lama 1981. Principles of Tibetan Art. Antwerpen: Karma Sonam Gyamtso Ling.
5. Tucci, Giuseppe 2016. Tibetan Painted Scrolls I-II. Milano: Mimesis International.

Aishulos (1985). Aiszkhülosz drámái. Európa Kiadó.

Sofokles (1983). Szophoklész drámái. Európa Kiadó.

Euripides (1984). Euripidész összes drámái. Európa Kiadó.

Akárki: Misztériumjátékok, mirákulumok, moralitások (Szenczi M., Vál.). (1984).  Európa Kiadó.

Ricoeur, P. (1995). A kinyilatkoztatás eszméjének hermeneutikai megalapozása: Bibliai hermeneutika. Hermeneutikai Kutatóközpont.

Tájékoztatóban:

1. Aiszkhülosz drámái (Európa, Budapest, 1985.)
2. Szophoklész drámái (Európa, Budapest, 1983.)
3. Euripidész drámái (Európa, Budapest, 1984.)
4. Szenczi M. (vál.): Akárki. Misztériumjátékok, mirákulumok, moralitások (Európa, Budapest, 1984.)
5. P. Ricoeur: Bibliai hermeneutika (Hermeneutikai Kutatóközpont, Budapest, 1995.)